Het managen van prijsopdrijvers #PPS

Prijsopdrijvers wil je van tevoren weten. Veel opdrachtgevers komen er pas na afloop achter, of helemaal niet.
Als je weet wat een prijs hoger maakt, kun je je beraden of je dat wel wil en of je het kunt verminderen. Je wilt uiteindelijk je doel, meerwaarde, optimaliseren.

Qua timing wil je de prijsopdrijvers weten voor je je aanbestedingsleidraad af hebt.
Vraag tijdens de marktconsultatie al om de prijsopdrijvers. Stel bijvoorbeeld je ambities bij. Het maakt jouw project beter.
Als je je uitgangspunten voor tekeningenbeheer/revisie van toepassing verklaart en iets regelt bij wijzigingen van je beleid, pas dan op dat je geen onnodige prijsopdrijver creëert.

In de dialoogfase is het in elk geval verstandig (nogmaals) te vragen naar prijsopdrijvers. Marktpartijen kunnen vaak goed aangeven welke elementen het duur maken. Als je je vraag kunt bijstellen kan dit jouw project goedkoper maken. Zorg er uiteraard wel voor dat je iedereen gelijk informeert. Ook de risicolijst, waarin staat welke risico’s bij wie thuishoren, zal ongetwijfeld ter discussie staan.
Het kan gebeuren dat je tijdens de dialoog achter onverwachte prijsopdrijvers komt. Het gaat dan niet om individuele prijsopdrijvers, maar waar elke partij mee te maken heeft.

Stel je weet dat de financiering van het project lastig is. Sommige financiers kunnen niet altijd even helder uitleggen wat er moet veranderen om het wel te willen financieren. Ze denken en praten in vakjargon en begrijpen niet dat je hen niet snapt. Neem een financieel expert mee en ga in dialoog met de financiers van partijen. Bespreek garanties, geldstromen en risico’s. Doe ter plekke geen toezeggingen, maar neem de informatie mee, overleg intern, weeg af of het de opdracht niet wezenlijk verandert. Zo nee, pas dan je voorwaarden aan.

Het kan het resultaat van je project verbeteren.

Als je dit nu een interessant artikel vindt, vind ik het best leuk als je dat laat blijken met een like-je google+je of een inhoudelijke reactie.

Advertenties

Tags: , , , , , ,

Eén reactie to “Het managen van prijsopdrijvers #PPS”

  1. Andy Martens Says:

    Hallo Carina,
    op zich een prima tekst maar hij begint wat plompverloren. Ken je de markt? Of moet je die nog verkennen? Wie zijn de spelers? Waar valt informatie over hen te halen? Maak een shortlist.
    De briefing: in mijn ervaring laat de briefing vaak veel te veel ruimte over voor een andere interpretatie. Men weet niet precies wat men wil of hoe men het wil. Een correcte briefing aan de gekozen partijen is de leidraad voor de aanbesteding. Alle ins- en outs zijn benoemd. Geen verrassingen.
    Groet,
    Andy

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: