Bij Publiek Private Samenwerking staat de eindgebruiker centraal

Eindgebruikers komen meestal op twee momenten in beeld.

In de initiatieffase, waarin de eisen worden vastgesteld. Daarbij wordt veelal de eindgebruiker geïnterviewd en worden de eisen vertaald in een programma van eisen.

Die situatie is bij PPS niet veel anders, ware het niet dat de eindgebruiker zich nu veel verder in de tijd moet gaan verplaatsen. Hij moet in deze fase al nadenken over zijn facilitaire behoeften.

Vervolgens komt de eindgebruiker in beeld bij de oplevering van het pand. Ook dat is bij PPS niet veel anders, ware het niet dat hij nu het contractmanagement op geheel andere wijze moet voeren.

Het is dus niet alleen het projectteam en de marktpartijen die abstracter moeten gaan denken, maar dat wordt ook van de eindgebruiker verwacht.

De eindgebruiker hoeft alleen niet integraal te denken. Die kan gewoon functionele omschrijvingen van op zichzelf losse diensten maken. Het is aan de marktpartijen om er een integraal aanbod van te maken. Die kunnen dat ook beter, want het is hun expertise.

Over de techniek hoeft de eindgebruiker zich ook niet erg druk te maken, want hij geeft gewoon aan hoe warm of koud hij het wil hebben.

Traditioneel wordt een eindgebruiker niet altijd even serieus genomen, afhankelijk van de professionaliteit van de eindgebruiker. Techneuten weten wel hoe ze een kantoor moeten bouwen…

Dit is echt verleden tijd bij PPS. De eindgebruiker is degene die bepaalt. Niet hoe, ook niet wat, maar wel wat het resultaat moet zijn.

Advertenties

4 Reacties to “Bij Publiek Private Samenwerking staat de eindgebruiker centraal”

  1. fred janssen Says:

    Beste Carina,

    Als de wereld zo mooi zou kunnen zijn, wat waren we dan gelukkig en tevreden. Zou jij hetgeen je schetst voorje zelf willen? Ik geef het eindresultaat en iemand anders bedenkt wel hoe ik dat ga krijgen. Stel: ik wil in al mijn leef vertrekken een temperatuur van min. 15° en max. 22° kunnen bereiken en ik die traploos kunnen regelen. Zie hier; in alle ruimten een potkacheltje met een kolenemmertje ernaast. Is het te koud gooi traploos wat kolen op het vuur, is het te warm doof het vuur enigszins naar behoefte. Je snapt dit is wat gekscherend maar geeft wel de essentie aan. Ik zou vooraf heel graag willen weten ‘hoe’, ‘wat’ en ‘waar’. Ook de consequenties van mijn keuzen zou ik vooraf inzichtelijk willen hebben want die hebben een blijvende impact op alles dat erna komt. Ik dacht het overal lekker warm te hebben zonder verder omkijken. Maar ik sleep me het ongans aan de te dure kolen.

  2. Carina Canoy Says:

    Beste Fred,

    Leuke vergelijking. Maar ik zou dit zeker graag voor mezelf willen. Alleen dan niet op een eenzijdige manier. Natuurlijk kan ik in een kort berichtje niet alle ins en outs geven over functioneel specificeren. Behalve de temperatuur stel je ook allerlei andere eisen. Denk aan duurzaamheid, energieverbruik, gebruikersgemak, stankoverlast etcetera.
    Ik begrijp dat het je interesse heeft, daar ben ik blij mee.
    Heb je zelf ervaring met functioneel specificeren?

  3. hanswesterveld Says:

    Beste Carina,

    Is een PPS niet een beetje te vergelijken met een huwelijk, maar dan met meer koude uitsluitingen? Wordt de PPS partner die de facilitaire services gaat leveren gedurende de looptijd (25 jaar?) en die zeker weet dat de concurrentie voor die periode is buitengesloten, niet gemakzuchtig in zijn dienstverlening. Het zijn tenslotte mensen.

  4. Carina Canoy Says:

    Ha, een facilitaire dienstverlener die zich in deze discussie mengt! Dat zie ik niet vaak en vind ik heel prettig. De enige partij aan wie de opdrachtgever 25 jaar gebonden is, is de SPV. De cateraar moet zijn werk goed doen. Anders zijn daar diverse instrumenten voor om dat af te dwingen. Als laatste middel kan de opdrachtgever overgaan tot een tekortkoming. Het staat of valt natuurlijk wel met goed contractmanagement aan de kant van de opdrachtgever.
    De dienstverlener moet zich afvragen wat hij wil bereiken. Wil hij dit ene project doen, of meer? Is zijn goede naam hem iets waard? Wil hij het risico lopen eruit gegooid te worden? Of wil hij goede service verlenen en goed verdienen? Niet gekort worden en gewaardeerd worden?
    Iedere partij maakt zijn/haar eigen keuze.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: